اسلوب استثناء و حصر_عربی پایه دوازدهم

شما کنکوری­‌های عزیز و دوست‌­داشتنی در این بخش از عربی دوازدهم رشتۀ انسانی با قواعد درس 3 آشنا خواهید شد که شامل اسلوب استثناء و اسلوب حصر  است و در ادامه شناخت کامل از  اعضای تشکیل‌دهندۀ استثناء «مستثنی­‌منه – ادات استثناء – مستثنی» پیدا می‌­کنید.

نکات کنکوری و نکات تستی در مورد قواعد عربی درس 3 دوازدهم انسانی نیز در اختیار شما قرار می­‌گیرد.

استثناء و اسلوب حصر

الف) اسلوب استثناء:

به جملاتی که در آن‌­ها حکمی صادر می­‌شود و سپس کسی یا چیزی از آن حکم خارج می‌­شود، اصطلاحاً «اسلوب استثناء» می‌گویند.

بنابراین:

فرمول استثناء: مستثنی‌­منه + ادات استثناء + مستثنی

  • الّا: یکی از ادات استثناء است.
  • مستثنی‌­منه: اسمی که مستثنی از آن استثناء شده است و اعرابش هم تابع جمله است؛ یعنی با توجه به مقتضیات جمله می­‌تواند مرفوع، منصوب و مجرور باشد.
  • مستثنی: اسمی که بلافاصله بعد از ادات استثناء می­‌آید.

شرایط ویژۀ مستثنی‌­منه:

هرگاه مستثنی­‌منه در جملۀ قبل از «الّا» بیاید، استثناء را «استثنای تام» می­‌گوییم. بنابراین آمدن یا نیامدن مستثنی­‌منه حساسیت ویژه‌­ای برای جمله ایجاد می‌کند.

  • وقتی مستثنی­‌منه قبل از «الّا» می­‌آید (استثناء تامّ):

۱. ارکان جمله قبل از «الّا» کامل است. یعنی اگر بعد از «الّا»، را از جمله حذف کنیم جمله نقصی پیدا نمی­‌کند.

مثال: «جاء التلامیذ الّا علیّاً!: جاء التلامیذ!» (دانش‌­آموزان آمدند – جمله صحیح است)

نتیجه: هرگاه جمله قبل از «الّا» ناقص باشد، در آن جمله مستثنی‌منه نداریم.

مثال: «ما جاء الّا علیٌ!­»: «ما جاء» (نیامد – جمله صحیح نیست؛ پس مستثنی­‌منه نداریم)

 یادآوری: ارکان جمله یعنی نقش­‌های اصلی جمله که:

در جملۀ فعلیه:

الف) اگر فعل لازم باشد: فعل و فاعل

ب) اگر فعل متعدی باشد: فعل و فاعل و مفعول

ج) اگر فعل مجهول باشد: فعل مجهول و نایب فاعل

در جمله اسمیه:

الف) بدون نواسخ: مبتدا و خبر

ب) با نواسخ: اسم و خبر نواسخ

۲. مستثنی (کلمۀ بعد از الّا) همواره منصوب می­‌شود!

مثال: «ما قرأت آثار هذه الکاتب الّا واحداً منها!­»: «واحداً» مستثنی و «آثار» مستثنی­‌منه

نتیجه: هرگاه کلمه بعد از «الّا» مرفوع یا مجرور باشد؛ حتماً مستثنی­‌منه نداریم.

خواندن  نکات مهم وصف و اضافه از عربی دهم رشتۀ انسانی+نکات کنکوری

مثال: «لا یفوز فی هذه الامتحان الّا المجدون!­»: «المجدون» با (ونَ) آمده و مرفوع است؛ بنابراین در جمله مستثنی‌­منه نداریم!

 ۳. مستثنی‌­منه باید جمع و یا مثنی و یا یک اسم مفردی باشد که مفهوم کلی داشته باشد، در غیر این‌­صورت جمله درست نیست.

مثال: «شاهدت اصدقائی فی الملعب إلا سعیداً»: «اصدقاء» مستثنی‌­منه و جمع است که «سعید» از آن خارج شده است.

مثال: «ما شاهدت صدیقی فی الملعب الا سعیداً»: جمله ایراد دارد؛ زیرا «صدیقی» نه جمع است و نه مفهوم کلی دارد، بنابراین «سعید» نمی‌­تواند جزئی از آن باشد.

مثال: «ما رأیت تلمیذا فی الملعب الا سعیداً»: «تلمیذ» مستثنی­‌منه است، زیرا با این­که مفرد است ولی مفهوم کلی دارد (یعنی هر دانش‌آموزی).

  • لازم نیست مستثنی‌­منه حتماً اسم باشد؛ بلکه ضمیر بارز (جمع) نیز می‌­تواند مستثنی­‌منه باشد.

مثال: «ذهبنا الّا حمیداً»: «ضمیر نا مستثنی‌­منه و فاعل، حمیداً مستثنی تام و منصوب»

 

  • مستثنی‌­منه بیشتر در جملات مثبت می­‌آید؛ اما نه همیشه، زیرا می‌­تواند در جملات منفی نیز بیاید.

مثال: «لایفلح أحد إلا الصادق»: «أحد مستثنی‌­منه و نایب فاعل، الصادق مستثنی تام و منصوب»

 

  • اگر جمله قبل از «الا» مثبت بوده و سؤالی هم نباشد، حتماً مستثنی‌­منه داریم!

نتیجه:  اگر جمله قبل از «الا» خالی از عوامل منفی و سؤالی (لم، لما، لا، لن، ما، لیس، هل، أ) باشد مستثنی‌­منه داریم!

 

  • در عبارت‌­های مثبتی که یکی از کلمات (بعض، جمیع، کل، واحد، واحدة، احد) قبل از «الا» بیایند، غالباً مستثنی‌­منه می­شوند!

مثال: «کلُّ شیءٍ هالك الّا وجهه!» (مستثنی­‌منه: کل)

  • اگر بعد از الا فعل بیاید مستثنی­‌منه نداریم!

مثال: «ما من رجل یغرس غرسا الا کتب الله له من الاجر!»: بعد از «الا» کتب آمده بنابراین مستثنی‌­منه نداریم!

  • هشدار مهم در مورد «الّا»:
  • مواظب باشید «إلّا» را با «ألّا» اشتباه نگیرید: (أن + لا = ألّا)

ب) اسلوب حصر:

اگر هنگام سخن­ گفتن بخواهیم چیزی را منحصر و اختصاصی بیان کنیم، از اسلوب حصر استفاده می­کنیم؛ رایج­‌ترین روش حصر به دو صورت است:

خواندن  بودجه بندی کنکور انسانی

1) با کمک «إلّا»:

اگر جملۀ قبل از «إلّا» منفی بوده و مستثنی‌­منه محذوف باشد (مراجعه شود به نکاتی که درخصوص نبودن مستثنی­‌منه در جمله اشاره شد)، در آن­‌صورت اسلوب حصر داریم!

مثال: «ما نجح إلا علی»: قبل از «الا» جمله منفی بوده و مستثنی­‌منه نیز محذوف است؛ بنابراین اسلوب حصر داریم.

در ترجمه: (تنها علی قبول شد) یا (جز علی قبول نشد)

دقت: اگر شرایط بالا نباشد نمی‌­توان جمله را با اسلوب حصر و با «تنها و فقط و ….» ترجمه کرد.

مثال: در جمله «ما نجح احد الا علیا» این­که بگوییم فقط علی موفق شد، ترجمۀ اشتباهی است. زیرا مستثنی‌­منه ذکر شده است که «احدٌ» است.

«جملاتی که اسلوب حصر هستند همیشه منفی و یا سؤالی‌­اند و هرگز مثبت نیستند!»

دید تستی:

اول به این توجه کنید که بعد از «الا» مرفوع است یا نه، اگر مرفوع نبود به این توجه کنید که جمله قبل از «الا» مثبت است یا منفی یا سؤالی، اگر سؤالی یا منفی بود ببینید از نظر معنی و نقش جمله قبل از «الا» کامل است یا ناقص!

اگر جملۀ ما منفی بود، بخش منفی­‌کنندۀ جمله قبل از «الا» (ما، لا، لم، لن و …) را حذف کنید، «الا» را هم حذف کنید؛ حال قبل و بعد از «الا» را (هر آنچه که باقی مانده) را بخوانید؛ اگر معنا داد و درست بود، اسلوب حصر است؛ در غیر این‌­صورت اگر معنا نداد و اشتباه بود اسلوب استثناء است!

مثال:

۱) «لا تسقط ورقة من شجرة إلا بإذن الله!»: اگر «لا» و «إلا» راحذف کنیم «تسقط ورقة من شجرة بإذن الله» باقی می‌­ماند که معنادار است پس اسلوب حصر است!

۲) «لم یکن للتلامیذ عمل فی الصف الا تعلم الدروس!»: اگر «لم یکن» و «الا» را حذف کنیم «للتلامیذ عمل فی الصف تعلم الدروس» باقی می­‌ماند که بی­‌معنا و اشتباه است؛ پس اسلوب استثناء است و عمل مستثنی­‌منه است!

 

  • اگر بعد از إلّا جار و مجرور و یا ظرف (قید مکان و زمان) بیاید:
خواندن  برترین و محبوب ترین رشته های علوم انسانی

مثال: «لم اشاهد صدیقی فی مکان الّا فی الحفلة»: اسلوب استثناء است: چون «فی الحفلة» جزئی از «فی مکان» است!

مثال: «لم اشاهد صدیقی الا فی الحفلة»: اسلوب حصر است: چون نمی‌­توان «فی الحفلة» را به کلمه­ای قبل از «الا» ربط داد!

 

2) به وسیله «إنّما»:

وقتی إنّما در آغاز جمله به کار می‌­رود اسلوب حصر ایجاد می‌­کند؛ زیرا معنای «فقط، تنها، جز این نیست که …» می­‌دهد.

مثال: «إنّما الدنیا خیالٌ عارضٌ!»: دنیا تنها خیالی گذرا است!

  • در ترجمۀ اِنّما توجه کنید که خبر را تأکید می‌­کنیم یعنی کلمه فقط قبل از خبر استفاده می­‌شود.

مثلاً در ترجمۀ جملۀ بالا، نمی­‌توان گفت: فقط دنیا خیالی گذراست.

تست

1- عیِّن المستثنی­‌منه غیرمحذوف: (سراسری ۱۴۰۱)

۱) لا یعمل بوصایا أبی و أمی إلا أخی الأکبر!

۲) لماذا لا تستخدم فی کلامك إلا الأشعار العربیة!

۳) لا یخرج أحدٌ من المکتبة إلا الذین یختارون کتاباً واحداً!

۴) لن یسهر هذه اللیلة علی سریری لیساعدنی إلا أبی!

 

پاسخ گزینۀ «۳» است. سؤال مستثنی­‌منه‌­های را که حذف نشده است، یعنی اسلوب استثناء را از ما می­‌خواهد. در گزینۀ ۳ «أحدٌ» مستثنی‌منه ما است! در سایر گزینه‌­ها از اسلوب حصر استفاده گردیده است.

 

2- عیّن ما فیه الحصر (فی المعنی): (سراسری ۱۴۰۰)

۱) لا یحسن إلینا أحدٌ إلا الذی یحسن إلیه!

۲) لا تأکل البومات فی المزرعة غذاء إلا الفئران!

۳) لا تسبب الامطار الحمضیة إلا التلوث فی الهواء!

۴) لا یری المتشائم شیئا فی کل فرصة إلا الصعوبة!

 

پاسخ گزینۀ «۳» است. با حذف «لا» و «إلا» از این جمله عبارتی که باقی می‌ماند «تسبب الامطار الحمضیة التلوث فی الهواء» است که معنای کامل و درستی دارد، ولی در سایر گزینه‌­های «۱، ۲ و ۴» به‌­­ترتیب «أحدٌ، غذاء و شیئاً» مستثنی­‌منه هستند.

 

منابع:

۱- کتاب عربی جامع کنکور انسانی – انتشارات خیلی سبز

۲- کتاب عربی انسانی عمار – انتشارات مهروماه

۳- سؤالات کنکور سراسری دی­ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰

 

نویسنده: تیم مشاوره مقدم-مهدی علی محمدی